Algemeen
Aandacht voor de kwaliteit van producten en diensten is een belangrijk aspect binnen organisaties. De kwaliteit van een product of dienst is vaak een bepalende factor voor de tevredenheid van klanten. Tijdens deze basisopleiding krijg je inzicht in de basisbegrippen rondom kwaliteit, leer je kwaliteitssystemen toe te passen en weet je hoe je omgaat met klachten. Ook onderwerpen als het INK-model, processchema's, kwaliteitshandboek en kwaliteitskosten worden tijdens deze veelzijdige opleiding behandeld. Door het maken van praktijkgerichte opdrachten pas je de theorie direct toe in jouw eigen praktijksituatie. Na afloop van de opleiding beschik jij over de basiskennis op het gebied van kwaliteitsmanagement.
Een basisopleiding is een 3-maanden durende opleiding waarbij je de basiselementen van kwaliteit leert kennen. Het is specifiek gericht op de belangrijkste onderwerpen, modellen en theorieën. Hiermee is deze opleiding voor ieder instapniveau geschikt. Deze opleiding dient als opstap naar een bredere vervolgopleiding.
Doelgroep
Deze opleiding is geschikt voor iedereen die inzicht wil hebben in kwaliteitsaspecten binnen organisaties. Deze opleiding is voor een brede doelgroep toegankelijk.
Voorbereiding
De Basisopleiding Kwaliteit bestaat uit totaal 10 studiebijeenkomsten. Wanneer je kiest voor de dagopleiding, bereid je 2 studiebijeenkomsten per keer voor. Voor de avondopleiding bereid je 1 studiebijeenkomst per keer voor. Iedere studiebijeenkomst vergt ongeveer 3 tot 5 uren voorbereiding. Je dient je ook voor de eerste bijeenkomst voor te bereiden.
Suggestie voor vervolgopleiding
De Basisopleiding Kwaliteit biedt een uitstekende basis voor onderstaande vervolgopleidingen:
MBO Kwaliteits- en Procesmanagement
HBO Kwaliteitsmanagement
Lean Six Sigma - Orange Belt
Onderwerpen en leerdoelen
Onderwerpen
Tijdens de opleiding worden onderstaande onderwerpen behandeld:
Basisbegrippen van kwaliteit
Rol van de kwaliteitsmedewerker
Het kwaliteitshandboek
Processchema's
Prestatie indicatoren voor kwaliteit
Kwaliteitskosten
Toepassen INK model en ISO
Klachtenbehandeling
Kwaliteitszorgsysteem
Informatiestromen
Organisatie en kwaliteit
Praktijksituaties en -voorbeelden
Leerdoelen
Na afloop van de Basisopleiding Kwaliteit:
heb je inzicht in de basisbegrippen van kwaliteit
ben je in staat om effectief te sturen op kwaliteit
weet je hoe je een kwaliteitssysteem toegepast wordt
ben je in staat om kwaliteitsverbeteringen kenbaar te maken
heb je inzicht in het toepassen van kwaliteitsmodellen
ben je in staat om processchema's op te stellen
weet je hoe je omgaat met klachten
Diploma
Basisopleiding Kwaliteit
Tijdens de Basisopleiding Kwaliteit schrijf je een Verbeterplan Praktijk-Case
© .
Door het schrijven van deze Verbeterplan Praktijk-Case© kun je aantonen de behandelde onderwerpen te beheersen. Door het onderwerp toe te spitsen op de eigen situatie, kan het geleerde direct in de praktijk worden gebracht.
Wanneer je afsluit met een positief resultaat, ontvang je het officiële Holland Opleidingen Groep diploma digitaal:
Lesdata en locatie
Duur
3 maanden
Kostenspecificatie
De kosten voor de Basisopleiding Kwaliteit bedragen
€ 2.195,00
all-in, excl. 21% BTW Kosten zoals bijvoorbeeld lesgeld, literatuur en examenkosten zijn inbegrepen in dit tarief.
Er zijn verder geen bijkomende kosten van toepassing voor deze opleiding.
BTW
Vrijstelling van BTW is mogelijk voor organisaties die geen BTW kunnen terugvorderen. In dat geval wordt er een toeslag van 10% berekend over de exclusief BTW prijs.
Subsidies en fiscale kortingen
Scholing wordt door de overheid gestimuleerd. Werkgevers komen bijvoorbeeld in aanmerking voor belastingvermindering als tegemoetkoming in de studiekosten. Betaal je de opleiding zelf? Dan kunnen de kosten voor jouw opleiding aftrekbaar zijn van de inkomstenbelasting. Door gebruik te maken van deze regelingen, is het volgen van een opleiding ook financieel aantrekkelijk.
Niveau
MBO, MHBO, HBO