Algemeen
Wanneer jij een functie hebt als marketingmedewerker, is het belangrijk om een duidelijke marketingstrategie te ontwikkelen. Factoren als marktonderzoek, productmanagement, koopgedrag van klanten en prijsbepaling spelen een belangrijke rol. Tijdens deze opleiding leer je welke marktonderzoekmethodes er allemaal zijn en welke het best past bij jouw onderzoek. Je gaat vervolgens zelf een marktonderzoek opzetten. Je gaat je verdiepen in de marketingmix en je leert alles over het marketingbudget. Door het opstellen van een verbeterplan pas je de geleerde theorie direct toe in jouw eigen praktijksituatie. Na afloop van deze opleiding beschik jij over de basiskennis van marketing.
Een basisopleiding is een 3-maanden durende opleiding waarbij je de basiselementen van marketing leert kennen. Het is specifiek gericht op de belangrijkste onderwerpen, modellen en theorieën. Hiermee is deze opleiding voor ieder instapniveau geschikt. Deze opleiding dient als opstap naar een bredere vervolgopleiding.
Doelgroep
Deze opleiding is geschikt voor iedere startende marketingmedewerker of marketingassistent. Tevens is de opleiding geschikt voor iedereen die inzicht wil hebben in marketingactiviteiten in een organisatie.
Voorbereiding
De Basisopleiding Marketing bestaat uit totaal 10 studiebijeenkomsten. Wanneer je kiest voor de dagopleiding, bereid je 2 studiebijeenkomsten per keer voor. Voor de avondopleiding bereid je 1 studiebijeenkomst per keer voor. Iedere studiebijeenkomst vergt ongeveer 3 tot 5 uren voorbereiding. Je dient je ook voor de eerste bijeenkomst voor te bereiden.
Suggesties voor vervolgopleiding
De Basisopleiding Marketing biedt een uitstekende basis voor onderstaande vervolgopleidingen:
MBO Marketing en Sales
HBO Marketingmanagement (1 jaar)
HBO Commerciële Economie (1 jaar)
Onderwerpen en leerdoelen
Onderwerpen
Tijdens deze opleiding komen de volgende onderwerpen aan bod:
Basisbegrippen van marketing
Marketingplanning
Consumentengedrag
Reclame en promotie
Offreren en contracteren
Marketingmix
Gesprekstechnieken
Analyse van gegevens
Het verkoopproces
Marktonderzoekmethodes
Rol van de marketingmedewerker
Praktijksituaties en -voorbeelden
Leerdoelen
Na afloop van de Basisopleiding Marketing:
heb je inzicht in de basisbegrippen van marketing
ben je in staat om de marketingmix toe te passen
weet je hoe je een marktonderzoek op kunt zetten
ben je in staat om consumentengedrag te beschrijven
heb je inzicht in marktonderzoekmethodes
ben je in staat om een marketingbudget op te stellen
weet je hoe je een SMART-doelstelling kunt formuleren
Diploma
Basisopleiding Marketing
Tijdens de Basisopleiding Marketing schrijf je een Verbeterplan Praktijk-Case
© .
Door het schrijven van deze Verbeterplan Praktijk-Case© kun je aantonen de behandelde onderwerpen te beheersen. Door het onderwerp toe te spitsen op de eigen situatie, kan het geleerde direct in de praktijk worden gebracht.
Wanneer je afsluit met een positief resultaat, ontvang je het officiële Holland Opleidingen Groep diploma digitaal:
Lesdata en locatie
Duur
3 maanden
Kostenspecificatie
De kosten voor de Basisopleiding Marketing bedragen
€ 2.195,00
all-in, excl. 21% BTW Kosten zoals bijvoorbeeld lesgeld, literatuur en examenkosten zijn inbegrepen in dit tarief.
Er zijn verder geen bijkomende kosten van toepassing voor deze opleiding.
BTW
Vrijstelling van BTW is mogelijk voor organisaties die geen BTW kunnen terugvorderen. In dat geval wordt er een toeslag van 10% berekend over de exclusief BTW prijs.
Subsidies en fiscale kortingen
Scholing wordt door de overheid gestimuleerd. Werkgevers komen bijvoorbeeld in aanmerking voor belastingvermindering als tegemoetkoming in de studiekosten. Betaal je de opleiding zelf? Dan kunnen de kosten voor jouw opleiding aftrekbaar zijn van de inkomstenbelasting. Door gebruik te maken van deze regelingen, is het volgen van een opleiding ook financieel aantrekkelijk.
Niveau
MBO, MHBO, HBO