Algemeen
Marketingmanagement richt zich op het management van de marketingmiddelen en -activiteiten van de organisatie. Als marketingmanager geef je leiding aan de marketingactiviteiten van de organisatie. Deze opleiding biedt handvatten om jou als marketingmanager optimaal te laten presteren. Je hebt gedegen kennis van het vakgebied en weet hoe je als manager moet acteren. Gedurende deze opleiding krijg je inzicht in marketingmanagement, ben je in staat marketingbeleid op te stellen, kun je marketinginstrumenten toepassen en heb je inzicht in marktanalyses. Je behandelt een gedeelte marketingmanagement en een gedeelte marktonderzoek. Naast de theorie wordt er ook veel aandacht besteed aan praktijkopdrachten, zodat je de behandelde theorie toe kunt passen aan je eigen werksituatie.
Doelgroep
Deze opleiding is ontwikkeld voor marketeers die op zoek zijn naar verdieping van de kennis en vaardigheden op het gebied van marketingmanagement. Heb je vanuit een andere rol te maken met marketing (management) en wil je meer kennis opdoen? Dan is deze opleiding ook de juiste keus voor jou.
Voorbereiding
De opleiding HBO Marketingmanagement bestaat uit totaal 16 studiebijeenkomsten. Wanneer je kiest voor de dagopleiding, bereid je 2 studiebijeenkomsten per keer voor. Voor de avondopleiding bereid je 1 studiebijeenkomst per keer voor. Iedere studiebijeenkomst vergt ongeveer 3 tot 5 uren voorbereiding. Je dient je ook voor de eerste bijeenkomst voor te bereiden.
Onderwerpen en leerdoelen
Onderwerpen
De opleiding HBO Marketingmanagement bestaat uit 2 modules. De module waar je mee start kan afwijken van onderstaande volgorde.
Tijdens de opleiding komen onderstaande onderwerpen aan bod:
Module HBO Marktonderzoek
De basis van marktonderzoek
Vormen van marktanalyses
Doelgericht marktanalyse uitvoeren
Analyseren van de onderzoeksresultaten
Onderzoekresultaten interpreteren
Opstellen van rapportage
Maken van een plan van aanpak
Succesvol presenteren
Module HBO Marketingmanagement
De basis van marketingmanagement
De omgeving van marketing
Marktverkenning
Beinvloeden van het koopgedrag
Segmenteren van de markt
Toepassen van de marketingmix
Ontwikkelen marketingconcept
Opstellen van een marketingplan in de praktijk
Leerdoelen
Na afloop van de opleiding HBO Marketingmanagement:
heb je inzicht in marketingmanagement
ben je in staat om marketingbeleid op te stellen
weet je hoe je kunt sturen op KPI's
ben je in staat om marketinginstrumenten toe te passen
heb je inzicht in marktanalyses
kun je doelgericht presenteren
weet je hoe je onderzoeksresultaten verwerkt
ben je in staat om marktsegmentatie toe te passen
Diploma
HBO Marketingmanagement
Tijdens de opleiding HBO Marketingmanagement schrijf je per module een Verbeterplan Praktijk-Case© .
Door het schrijven van deze Verbeterplan Praktijk-Case© kun je aantonen de behandelde onderwerpen te beheersen. Door het onderwerp toe te spitsen op de eigen situatie, kan het geleerde direct in de praktijk worden gebracht.
Wanneer je alle modules met een positief resultaat afsluit, ontvang je het officiële Holland Opleidingen Groep diploma digitaal:
Lesdata en locatie
Duur
6 maanden
Kostenspecificatie
De kosten voor de HBO Marketingmanagement bedragen
€ 3.195,00
all-in, excl. 21% BTW Kosten zoals bijvoorbeeld lesgeld, literatuur en examenkosten zijn inbegrepen in dit tarief.
Er zijn verder geen bijkomende kosten van toepassing voor deze opleiding.
BTW
Vrijstelling van BTW is mogelijk voor organisaties die geen BTW kunnen terugvorderen. In dat geval wordt er een toeslag van 10% berekend over de exclusief BTW prijs.
Subsidies en fiscale kortingen
Scholing wordt door de overheid gestimuleerd. Werkgevers komen bijvoorbeeld in aanmerking voor belastingvermindering als tegemoetkoming in de studiekosten. Betaal je de opleiding zelf? Dan kunnen de kosten voor jouw opleiding aftrekbaar zijn van de inkomstenbelasting. Door gebruik te maken van deze regelingen, is het volgen van een opleiding ook financieel aantrekkelijk.
Niveau
HBO