Algemeen
Ben jij werkzaam als commercieel medewerker binnendienst of wil je aan de slag als accountmanager? Je wilt dan waarschijnlijk goed voorbereid beginnen. De opleiding MBO Marketing en Sales biedt jou een uitstekende basis om in deze rol aan de slag te gaan! Tijdens de opleiding leer je alles over de marketingmix, marktontwikkelingen en consumentengedrag. Je gaat een concurrentieanalyse opstellen en marktonderzoek uitvoeren. Tevens weet je hoe je een verkoopplan kunt opstellen én leer je doelgericht relatiebeheer toe te passen. Tijdens de opleiding maak je een Verbeterplan Praktijk-Case© en breng je de theorie direct in de praktijk.
Doelgroep
Deze opleiding is geschikt voor iedereen die werkzaam is in de marketing en sales en de kennis en vaardigheden wil verbreden.
Voorbereiding
De opleiding MBO Marketing en Sales bestaat uit totaal 16 studiebijeenkomsten. Wanneer je kiest voor de dagopleiding, bereid je 2 studiebijeenkomsten per keer voor. Voor de avondopleiding bereid je 1 studiebijeenkomst per keer voor. Iedere studiebijeenkomst vergt ongeveer 3 tot 5 uren voorbereiding. Je dient je ook voor de eerste bijeenkomst voor te bereiden.
Onderwerpen en leerdoelen
Onderwerpen
De opleiding MBO Marketing en Sales bestaat uit 2 modules. De module waar je mee start kan afwijken van onderstaande volgorde.
Tijdens de opleiding komen onderstaande onderwerpen aan bod:
Module MBO Verkopen en Klantcontact
De basis van verkopen en klantcontact
Toepassen van het verkoopproces
Opstellen van verkoopplannen
Effectief offreren en contracteren
Doelgericht relatiebeheer
De verkooptechnieken toepassen
Onderhandelen
Administratieve werkzaamheden
Module MBO Basiskennis van Marketing
De basis van marketing
Marketingmix
Consumentengedrag
Product- en prijsbeleid
Promotie
Marktonderzoek
Concurrentieanalyse
Marktontwikkelingen
Leerdoelen
Na afloop van de opleiding MBO Marketing en Sales:
heb je inzicht in relatiebeheer
ben je in staat om de marketingmix toe te passen
weet je hoe je verkooptechnieken kunt toepassen
ben je in staat om product- en prijsbeleid toe te passen
heb je inzicht in administratieve werkzaamheden
kun je effectief offreren en contracteren
weet je hoe je promotie kunt toepassen
ben je in staat om een concurrentieanalyse te maken
Diploma
MBO Marketing en Sales
Tijdens de opleiding MBO Marketing en Sales schrijf je per module een Verbeterplan Praktijk-Case© .
Door het schrijven van deze Verbeterplan Praktijk-Case© kun je aantonen de behandelde onderwerpen te beheersen. Door het onderwerp toe te spitsen op de eigen situatie, kan het geleerde direct in de praktijk worden gebracht.
Wanneer je alle modules met een positief resultaat afsluit, ontvang je het officiële Holland Opleidingen Groep diploma digitaal:
Lesdata en locatie
Duur
6 maanden
Kostenspecificatie
De kosten voor de MBO Marketing en Sales bedragen
€ 3.195,00
all-in, excl. 21% BTW Kosten zoals bijvoorbeeld lesgeld, literatuur en examenkosten zijn inbegrepen in dit tarief.
Er zijn verder geen bijkomende kosten van toepassing voor deze opleiding.
BTW
Vrijstelling van BTW is mogelijk voor organisaties die geen BTW kunnen terugvorderen. In dat geval wordt er een toeslag van 10% berekend over de exclusief BTW prijs.
Subsidies en fiscale kortingen
Scholing wordt door de overheid gestimuleerd. Werkgevers komen bijvoorbeeld in aanmerking voor belastingvermindering als tegemoetkoming in de studiekosten. Betaal je de opleiding zelf? Dan kunnen de kosten voor jouw opleiding aftrekbaar zijn van de inkomstenbelasting. Door gebruik te maken van deze regelingen, is het volgen van een opleiding ook financieel aantrekkelijk.
Niveau
MBO