Algemeen
Binnen het vakgebied marketingmanagement ben je voortdurend op zoek naar nieuwe ontwikkelingen en uitdagingen. Je wilt nieuwe manieren ontdekken om in te spelen op de behoeftes van de organisatie of klanten en producten optimaal in de markt aan te kunnen bieden. Andere uitdagingen consumentengedrag en productontwikkeling. Deze praktische opleiding biedt je handvatten om de processen rondom marketing succesvol uit te kunnen voeren. Je leert tijdens deze opleiding een marketingstrategie te bepalen, je leert in te spelen op consumentengedrag en je krijgt inzicht in ontwikkelingen in de markt en concurrentieanalyse. Wil jij je kennis omtrent marketingmanagement uitbreiden? Dan is deze opleiding de juiste keus voor jou. Na het afronden van deze opleiding ben jij in staat om op een doelgerichte wijze marketing in te zetten binnen jouw organisatie.
Doelgroep
Deze opleiding is ontwikkeld voor marketingmedewerkers en managers of voor mensen die vanuit een andere rol te maken hebben met marketingmanagement en zich hierin willen ontwikkelen.
Voorbereiding
De opleiding MBO Marketingmanagement bestaat uit totaal 16 studiebijeenkomsten. Wanneer je kiest voor de dagopleiding, bereid je 2 studiebijeenkomsten per keer voor. Voor de avondopleiding bereid je 1 studiebijeenkomst per keer voor. Iedere studiebijeenkomst vergt ongeveer 3 tot 5 uren voorbereiding. Je dient je ook voor de eerste bijeenkomst voor te bereiden.
Onderwerpen en leerdoelen
Onderwerpen
De opleiding MBO Marketingmanagement bestaat uit 2 modules. De module waar je mee start kan afwijken van onderstaande volgorde.
Tijden de opleiding komen onderstaande onderwerpen aan bod:
Module MBO Analyseren van de Markt
De basis van marktanalyse
Visie, missie en strategie
Interne- en externe analyse
Workshop 1: Maken van een SWOT
Workshop 2: Opstellen eigen marketingplan
Commerciële berekeningen
Workshop 3: Reclame- en promotieplan
Presentatietechnieken
Module MBO Basiskennis van Marketing
De basis van marketing
Marketingmix
Consumentengedrag
Product- en prijsbeleid
Promotie
Marktonderzoek
Concurrentieanalyse
Marktontwikkelingen
Leerdoelen
Na afloop van de opleiding MBO Marketingmanagement:
heb je inzicht in marketingmanagement
ben je in staat om de marketingmix toe te passen
weet je hoe je presentatietechnieken toe kunt passen
ben je in staat om SWOT op te stellen
heb je inzicht in het opstellen van een marketingplan
kun je consumentengedrag analyseren
weet je hoe je promotie toe kunt passen
ben je in staat om een concurrentieanalyse te maken
Diploma
MBO Marketingmanagement
Tijdens de opleiding MBO Marketingmanagement schrijf je per module een Verbeterplan Praktijk-Case© .
Door het schrijven van deze Verbeterplan Praktijk-Case© kun je aantonen de behandelde onderwerpen te beheersen. Door het onderwerp toe te spitsen op de eigen situatie, kan het geleerde direct in de praktijk worden gebracht.
Wanneer je alle modules met een positief resultaat afsluit, ontvang je het officiële Holland Opleidingen Groep diploma digitaal:
Lesdata en locatie
Duur
6 maanden
Kostenspecificatie
De kosten voor de MBO Marketingmanagement bedragen
€ 3.195,00
all-in, excl. 21% BTW Kosten zoals bijvoorbeeld lesgeld, literatuur en examenkosten zijn inbegrepen in dit tarief.
Er zijn verder geen bijkomende kosten van toepassing voor deze opleiding.
BTW
Vrijstelling van BTW is mogelijk voor organisaties die geen BTW kunnen terugvorderen. In dat geval wordt er een toeslag van 10% berekend over de exclusief BTW prijs.
Subsidies en fiscale kortingen
Scholing wordt door de overheid gestimuleerd. Werkgevers komen bijvoorbeeld in aanmerking voor belastingvermindering als tegemoetkoming in de studiekosten. Betaal je de opleiding zelf? Dan kunnen de kosten voor jouw opleiding aftrekbaar zijn van de inkomstenbelasting. Door gebruik te maken van deze regelingen, is het volgen van een opleiding ook financieel aantrekkelijk.
Niveau
MBO