Algemeen
Heb jij de ambitie om aan het werk te gaan als officemanager? Als officemanager ben jij dé spil in de organisatie en moet je goed kunnen communiceren, plannen, organiseren en coördineren. Kortom een veelzijdig takenpakket! Met de opleiding MBO Officemanagement leer je de juiste technieken toe te passen tijdens een gesprek en leer je, dat je door te luisteren, te samenvatten en door te vragen, die informatie ontvangt die belangrijk is voor jou. Je komt ook te weten hoe jij effectief je tijd kunt indelen en welke organisatiestructuren er allemaal zijn. Na afloop van deze opleiding beschik jij over de juiste kennis en vaardigheden als (aankomend) officemanager.
Doelgroep
De opleiding MBO Officemanagement is ontwikkeld voor managementondersteuners die op zoek zijn naar verbreding en verdieping van de kennis en vaardigheden en zich willen door ontwikkelen als officemanager.
Voorbereiding
De opleiding MBO Officemanagement bestaat uit totaal 16 studiebijeenkomsten. Wanneer je kiest voor de dagopleiding, bereid je 2 studiebijeenkomsten per keer voor. Voor de avondopleiding bereid je 1 studiebijeenkomst per keer voor. Iedere studiebijeenkomst vergt ongeveer 3 tot 5 uren voorbereiding. Je dient je ook voor de eerste bijeenkomst voor te bereiden.
Onderwerpen en leerdoelen
Onderwerpen
De opleiding MBO Officemanagement bestaat uit 2 modules. De module waar je mee start kan afwijken van onderstaande volgorde.
Tijdens de opleiding komen onderstaande onderwerpen aan bod:
Module MBO Communicatieve Vaardigheden
De basis van communicatieve vaardigheden
Feedback geven en ontvangen
Gesprekstechnieken
Communicatieboodschap
Vergadertechnieken en overleg
De valkuilen bij communicatie
Luisteren, samenvatten en doorvragen
Effectief telefoneren en e-mailen
Module MBO Management en Organisatie
De basis van management en organisatie
Organisatievormen
Visie, missie en strategie
SWOT-analyse
Interne- en externe analyse
Timemanagement
Organisatiestructuren
SMART-doelen bepalen
Leerdoelen
Na afloop van de opleiding MBO Officemanagement:
weet je hoe je effectief kunt telefoneren
kun je een interne analyse maken
heb je inzicht in de verschillende organisatiestructuren
ben je in staat om SMART-doelen te bepalen
weet je hoe je goed kunt luisteren, samenvatten en doorvragen
ben je in staat om timemanagement toe te passen
heb je inzicht in de SWOT-analyse
weet je hoe je doelgericht kunt vergaderen
Diploma
MBO Officemanagement
Tijdens de opleiding MBO Officemanagement schrijf je per module een Verbeterplan Praktijk-Case© .
Door het schrijven van deze Verbeterplan Praktijk-Case© kun je aantonen de behandelde onderwerpen te beheersen. Door het onderwerp toe te spitsen op de eigen situatie, kan het geleerde direct in de praktijk worden gebracht.
Wanneer je alle modules met een positief resultaat afsluit, ontvang je het officiële Holland Opleidingen Groep diploma digitaal:
Lesdata en locatie
Duur
6 maanden
Kostenspecificatie
De kosten voor de MBO Officemanagement bedragen
€ 3.195,00
all-in, excl. 21% BTW Kosten zoals bijvoorbeeld lesgeld, literatuur en examenkosten zijn inbegrepen in dit tarief.
Er zijn verder geen bijkomende kosten van toepassing voor deze opleiding.
BTW
Vrijstelling van BTW is mogelijk voor organisaties die geen BTW kunnen terugvorderen. In dat geval wordt er een toeslag van 10% berekend over de exclusief BTW prijs.
Subsidies en fiscale kortingen
Scholing wordt door de overheid gestimuleerd. Werkgevers komen bijvoorbeeld in aanmerking voor belastingvermindering als tegemoetkoming in de studiekosten. Betaal je de opleiding zelf? Dan kunnen de kosten voor jouw opleiding aftrekbaar zijn van de inkomstenbelasting. Door gebruik te maken van deze regelingen, is het volgen van een opleiding ook financieel aantrekkelijk.
Niveau
MBO