Algemeen
Als officemanager ben je verantwoordelijk voor de werkzaamheden op kantoor. Je zorgt ervoor dat alles soepel verloopt en bent beschikbaar wanneer collega's kantoor gerelateerde vragen hebben. Zo regel je bijvoorbeeld facilitaire zaken, geef je soms leiding aan de afdeling en beheer je budgetten. Gedurende deze opleiding leer je officemanagement gerelateerde taken als timemanagement, gespreks- en vergadertechnieken en effectief telefoneren kennen. Door het volgen van deze opleiding beschik je over kennis van de taken en verantwoordelijkheden van een officemanager.
Doelgroep
Deze opleiding is ontwikkeld voor officemedewerkers en officemanagers die zichzelf (verder) willen ontwikkelen op het gebied van Officemanagement.
Voorbereiding
De opleiding MHBO Officemanagement bestaat uit totaal 16 studiebijeenkomsten. Wanneer je kiest voor de dagopleiding, bereid je 2 studiebijeenkomsten per keer voor. Voor de avondopleiding bereid je 1 studiebijeenkomst per keer voor. Iedere studiebijeenkomst vergt ongeveer 3 tot 5 uren voorbereiding. Je dient je ook voor de eerste bijeenkomst voor te bereiden.
Onderwerpen en leerdoelen
Onderwerpen
De opleiding MHBO Officemanagement bestaat uit 2 modules. De module waar je mee start kan afwijken van onderstaande volgorde.
Tijdens de opleiding komen onderstaande onderwerpen aan bod:
Module MHBO Communicatieve vaardigheden
De basis van communicatieve vaardigheden
De valkuilen bij communicatie
Vergadertechnieken en overleg
Gesprekstechnieken
Feedback
Luisteren, samenvatten en doorvragen
Communicatieboodschap
Effectief telefoneren en e-mailen
Module MHBO Management en Organisatie
De basis van management en organisatie
Organisatiestructuren
Visie, missie en strategie
Interne- en externe analyse
SWOT analyse
Organisatievormen
SMART-doelen bepalen
Timemanagement
Leerdoelen
Na afloop van de opleiding MHBO Officemanagement:
heb je inzicht in organisatiestructuren
ben je in staat om SMART-doelen te stellen
weet je hoe je effectief kunt telefoneren
ben je in staat om doelgericht te vergaderen
heb je inzicht in de SWOT-analyse
kun je een interne analyse maken
weet je hoe je goed kunt luisteren, samenvatten en doorvragen
ben je in staat om timemanagement toe te passen
Diploma
MHBO Officemanagement
Tijdens de opleiding MHBO Officemanagement schrijf je per module een Verbeterplan Praktijk-Case© .
Door het schrijven van deze Verbeterplan Praktijk-Case© kun je aantonen de behandelde onderwerpen te beheersen. Door het onderwerp toe te spitsen op de eigen situatie, kan het geleerde direct in de praktijk worden gebracht.
Wanneer je alle modules met een positief resultaat afsluit, ontvang je het officiële Holland Opleidingen Groep diploma digitaal:
Lesdata en locatie
Duur
6 maanden
Kostenspecificatie
De kosten voor de MHBO Officemanagement bedragen
€ 3.195,00
all-in, excl. 21% BTW Kosten zoals bijvoorbeeld lesgeld, literatuur en examenkosten zijn inbegrepen in dit tarief.
Er zijn verder geen bijkomende kosten van toepassing voor deze opleiding.
BTW
Vrijstelling van BTW is mogelijk voor organisaties die geen BTW kunnen terugvorderen. In dat geval wordt er een toeslag van 10% berekend over de exclusief BTW prijs.
Subsidies en fiscale kortingen
Scholing wordt door de overheid gestimuleerd. Werkgevers komen bijvoorbeeld in aanmerking voor belastingvermindering als tegemoetkoming in de studiekosten. Betaal je de opleiding zelf? Dan kunnen de kosten voor jouw opleiding aftrekbaar zijn van de inkomstenbelasting. Door gebruik te maken van deze regelingen, is het volgen van een opleiding ook financieel aantrekkelijk.
Niveau
MHBO